Thomas Noël (België)
Een donkere boksring, twee dampende atleten volgen het ritme van de muzikanten rond de ring. Of is het omgekeerd? Intieme, zelden geziene portretten bij de orthodox-joodse gemeenschap in Oekraïne. Jammen met een Turkse percussioniste op de trein van Istanbul naar München. Samen met Lieven Tavernier op een podium op de Gentse Feesten. Thomas Noël is een creatieve duizendpoot die muziek en beeld combineert en zijn gevoel voor ‘roots’ verbindt met een blik op de verre wereld. Het liefst wil hij als componist, muzikant, fotograaf en reporter via schoonheid zijn reflecties over de mens en zijn wereld delen.
Thomas groeide op in een familie die zich uitstrekt van Aalst tot Oostenrijk. Na studies piano aan het Conservatorium van Antwerpen en jazz en compositie in Gent trok hij de wijde wereld in. Gewapend met een gitaar, een paar analoge camera’s en opnameapparatuur. Cruciaal was zijn ontmoeting met fotograaf Emmanuel T. Santos. Niet alleen leerde hij de kneepjes van het vak in diens Troyka studio in Melbourne, Santos werd ook zijn artistieke vader. Zijn mentor die hem ver voorbij de plankenkoorts bracht en hem leerde betekenis geven aan zijn creaties. Daarna woonde en werkte Thomas o.a. in Melbourne, New York en Parijs, musiceerde en fotografeerde in Zuid-Oost Azië, Oekraïne, Equador, op de Salomonseilanden, in Argentinië en Israel/Palestina. Hij snoof klanken op van jazz, wereldmuziek en improvisatie. Bij zijn foto’s richtte hij zijn blik op mensen en hun rituelen.
Muziek, reizen en fotografie vormen een rode draad doorheen Thomas’ projecten. Het audiovisueel ensemble Livingstone, dat hij in 2003 oprichtte, bundelde op hun eerste cd composities geïnspireerd op beelden en geluidsopnames van Thomas’ reizen. Daaruit vloeide ‘The City’s Song’, een muzikaal filmproject dat zich vertakt naar steden als Mexico-City, Johannesburg, Ramallah en recent nog Teheran (2020). Door samenwerking met lokale artiesten wordt de ziel van een stad vertaald in beeld en muziek. In 2014 reisde Thomas met een groep Turkse en Gentse muzikanten met de trein van Istanbul naar Gent. ‘Yolda’ (Onderweg) werd door De Centrale en Handelsbeurs Concertzaal op touw gezet naar aanleiding van 50 jaar Turkse migratie en resulteerde in een concertreeks, een film en een publicatie. Thomas heeft zich intussen in Gent gevestigd en is er verankerd in het culturele leven. Als muzikant werkte hij met gerenommeerde Belgische artiesten als Wouter Vandenabeele, Radio Candip en Bl!ndman. Hij schreef muziek voor films als The Cutting van Peter Missotten & de Filmfabriek en voor de documentaire Kunst Kleurt van Nahkla. Ook stampt hij eigen projecten uit de grond: als multi-instrumentalist en arrangeur bij groepen zoals Le Grand Bateau, The Chai Connection en het impro-ensemble Tabarnack. Maar ook geëngageerde producties zoals de boksvoorstelling ‘Boxart’ in de Centrale of ‘Passengers’ met amateurs voor de Vieze Gasten. Bij deze laatste Gentse sociaal-artistieke organisatie is hij een vaste waarde als coach en componist.
Al zijn ervaring verzamelde Thomas uiteindelijk in de vzw Frontiera, waar hij ook voor andere artiesten organisatorische en artistieke omkadering biedt. Dat gaat van muziekprogrammatie over logistieke organisatie tot het produceren van een plaat.