Thomas Noël

Na zijn studies piano aan het Conservatorium van Antwerpen en jazz en compositie in Gent trekt Thomas Noël (°1971) met zijn gitaar de wijde wereld in. Van New York over de Salomonseilanden tot in Israël/Palestina snuift hij klanken op van jazz, wereldmuziek en improvisatie. Bij zijn mentor Emmanuel T. Santos (Melbourne) leert hij de knepen van de fotografie en vindt hij zijn artistieke stem, waarin muziek, fotografie, reizen en engagement sleutelwoorden zijn. Deze passie’s brengen Thomas bij unieke projecten, die hij vaak zelf stuurt via zijn vzw Frontiera: het ensemble Livingstone met de cd On the Trail…, ‘The City’s Song’ rond steden als Mexico-City, Johannesburg en Ramallah. In 2014 reisde hij met een groep muzikanten met de trein van Istanbul naar Gent. Als multi-instrumentalist en arrangeur is hij verbonden aan  Le Grand Bateau, The Chai Connection en het impro-ensemble Tabarnack. Als theatermaker maakte hij de boksvoorstelling ‘Boxart’ in De Centrale of ‘Passengers’ bij de Vieze Gasten, waar hij een vaste waarde is als coach en componist.
Hij werkte met Belgische artiesten als Wouter Vandenabeele, Peter Vermeersch en Bl!ndman en schreef hij muziek voor films als The Cutting van Peter Misotten & De Filmfabriek en de documentaire Kunst Kleurt van Nahkla.

Thomas Noël

Having studied the piano at the Antwerp Convervatory and jazz & composition in Ghent, Thomas Noël (°1971) ventures out into the big wide world with his guitar. From New York to the Solomon Isles to Israel/Palestine he picks up the sounds of jazz, world music and improvisation. In Melbourne his mentor Emmanuel T. Santos teaches him the tricks of the trade in photography and helps him to discover his voice as an artist – the key words being music, photography, traveling and social commitment. Eventually this will lead him to conceive quite unique projects, not seldom channeled through his foundation ‘Frontiera’ : the Livingstone ensemble with the cd ‘On the Trail’ or ‘The City’s Song’ with its focus on cities like Mexico City, Johannesburg and Ramallah. In 2014 he travels with a group of musicians from Istanbul to Ghent by train. As a multi-instrumentalist and arranger he works with bands like Le Grand Bateau, The Chai Connection and the impro-ensemble Tabarnack. In the world of theatre he produces ‘Boxart’ in The Centrale (a mix of boxing and music) and ‘Passengers’ for the Vieze Gasten – a socio-artistic organisation for which he has become a fixture as a composer and coach.
He has also worked with the likes of Wouter Vandenabeele, Peter Vermeersch and Blindman and he wrote filmscores for films like ‘The Cutting’ by Peter Missotten & De Filmfabriek and ‘Kunst Kleurt’ , a documentary by Nahkla.